Disney steekt Netflix naar kroon met shitload nieuwe content. O.a. ‘laatste’ Indiana Jones

De timing kan niet beter. Dankzij corona is streaming versneld de enige en meest virusveilige manier van home-entertaining. En dus gaat Disney met haar eigen studio de aangekochte content-fabrieken (Marvel, Pixar, Lucasfilm) flink in de aanval met de aankondiging van vijftig+ nieuwe producties. Doel? Koning Netflix van de marktpositietroon verstoten. Vandaag werd duidelijk met welke films en series Disney zijn streamers (Disney+, ESPN+ en Hulu) de komende jaren gaat spekken. Met heul veul spin-offs. Geen verrassing, dûhûh, maar met gelukkig hier en daar ook wat nieuwe shit. Veel films zullen iig in navolging van Warner Bros via een ‘dual release’ in premiere gaan, i.e. gelijktijdig, zowel op de streamer als het canvas. Zie een (vrijwel volledig overzicht bij The Verge. Of Disney Netflix voorbij zal gaan in de komen jaren? Op basis van dit aanbod hebben wij zo onze twijfels.

Wat gaat de goede Disney-kerstman ons brengen de komende drie jaar? Marvel en Lucasfilm borduren lekker voort op de bestaande content. Zowel het Marvel- als het Star Wars-universum dijen flink uit. Marvel vergroot zijn superheldenkosmos met o.a. Wandavision, een serie over het ongewone huwelijk tussen Scarlet Witch en Vision, een nieuwe film over de de goddelijke goochelaar Loki, Spider-Man 3, Cumberbatchs Doctor Strange en Black Panter 2 met een digitale versie van wijlen de ‘held’ Chadwick Boseman. Het Star Wars-heelal krijgt een tweede big bang met o.a. series als twee spin-offs van de Mandalorian en Obi-One Kenobi. Vooral de serie Andor (teaser), een voorborduursel van misschien wel de beste en recente Star Wars-films Rogue One, prikkelt de verwachting.

Lucasfilms komt in 2022 ook met, zucht, jawel de vijfde en naar verluidt laatste Indiana Jones-movie, mét een bijna bejaarde Harrison Ford (78) in de hoofdrol en een good old Steven Spielberg (73) op de regiestoel. De voorlaatste film was een drama, dus nou ja, op hoop van zegen. Voor daadwerkelijk nieuwe producties staan Disneys eigen studio en Pixar garant met animatiefilms als Raya and the Last Dragon, Luca en het ludiek ereutofobische Turning Red.

Of Disney de komende twee jaar de nieuwe Netflix wordt? Spannend is het zeker. Disney liet afgelopen oktober weten dat Disney+ inmiddels wereldwijd 54,5 miljoen leden heeft, vooral dankzij het succes van de Mandalorian. Analisten hebben de verwachtingen naar boven bijgesteld. Volgens het onderzoeksbureau Digital TV Research zou de ledenteller in 2025 de 202 miljoen moeten aantikken. Netflix groeit van 182 miljoen nu naar minimaal 238 miljoen leden in dat jaar. De taart die wordt verdeeld samen met de streamers van i.a. Amazon, Apple TV en HBO is een half miljard potentiële leden, die zo was berekend tussen 2019 en 2025 een stream-abonnement zouden gaan nemen.

Content says it all. Plus, en dat is Netlfix’ sterke punt, de diversiteit ervan. Disney’s recente megasucces is voor een groot deel te danken aan de enorme winsten van de Marvel en Lucasfilms. En juist deze firma’s blijven, doordat hun specifieke content-thema samenvalt met hun raison d’etre voortborduren op oude thema’s en de nostalgische waarde die het publiek eraan geeft. De Mandalorian was geweldig, maar of dat trucje te herhalen is, valt nog te bezien. Bestaat er zoiets als té veel Star Wars en Marvelheldendom? We houden het bij het analyse van deze enorme contentbulk niet (meer) voor onmogelijk. Een overexposure van Star Wars en Marvel ligt op de loer en zou best wel eens oorzaak kunnen zijn van veel afhakers. Zeker als voor Disney+ de maandtarieven nog verder blijven stijgen, dan de reeds aangekondigde €2 in feb 2021.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *