Tekenen de ‘subscription bundles’ definitief Apples hersfttij?

Bloomberg maakte vorige week bekend dat Apple mogelijk zijn verschillende diensten per september, met het verschijnen van de nieuwe iPhones, gebundeld gaat aanbieden. Het gaat dan om diensten zoals Apple TV, Apple Arcade (gameplatform) en Apple Music. De gebundelde diensten worden goedkoper dan de som van de afzonderlijke abonnementen. Meest gunstige scenario lijkt dan dat Apple-adepten meer diensten afnemen en dat Amazon-kijkers met een dure Apple-liefde overstappen naar Apple TV. Slim natuurlijk, deze strategie om consumenten in een Apple-bel te blazen. Een teken aan de wand ook, zeggen de bloggers van Inc. die een analogie zien met IMB in de jaren zeventig/tachtig en Microsoft in de jaren negentig/tweeduizend. “Every great tech company begins as an innovator, becomes a de facto standard, and eventually degenerates into a service provider.’ Apple is in zijn herfsttij beland, de innovatie voorbij. ‘Boring’ dus inderdaad.

Alhoewel… sure IMB en Microsoft zijn saaie service-klerken geworden, gespeend van alle truesome innovatie, maar geldt dit anno 2020 ook voor Apple? Neen, de analyse van Inc. slaat de plank vet mis. De innovatie haalt Apple nu ergens anders vandaan. Apple is namelijk in tegenstelling tot IMB en Microsoft altijd een primaire hardcore hardware-verkoper en zal dat gezien de 54,7% van de inkomsten uit de iPhone-verkoop komt (2019) voorlopig echt nog wel blijven. Dat is al een verschil. Én daarbij wil het tech-monster uit Cupertino haar dure iPhones tegen de gebruikelijke Apple-eske (=ultrahoge) winstmarges verkopen. Nu is met de jaarlijkse stijging van de nieuwe iPhone-prijzen inmiddels het maximum van wat een consument voor een enkel mobieltje wil neerleggen in zicht, waardoor met stijgende productiekosten deze hoge marges (= de essentie van Apples succes) in gevaar komen. Temeer, omdat de jaarlijkse iPhone-vernieuwing niet meer is dan inderdaad een veredelde update van de vorige versie. Een lichte prijsdaling via een bundelconstructie kan dan natuurlijk de consument overtuigen de te dure iPhone toch aan te schaffen. Slim, slim slim, zeker wanneer je beseft dat via zo’n bundel ook diverse afbetalingsregelingen kunnen worden ingebouwd. Waarom zou Apple dat niet doen (retorisch)?

De werkelijke innovatie van Apple ligt dus niet zozeer in het opzetten, of nou ja kopiëren van inter alia Amazon of het hardware-aanbod, maar in het bundelen daarvan. Daar zit een visie en strategie achter die niet vorig jaar is bedacht. De analogie met IMB en Microsoft gaat daarom niet op. In de breedte van diensten onderscheidt de Apple van nu zich van de Microsoft en IMB van toen. Apple blaast een dure bel voor haar adepten. Een bel waaruit op den duur geen ontsnapping mogelijk is, tenzij je ‘m geheel doorprikt. Straks is het Apple-alles of Apple-niets. De keuze is aan u. Dat gelukkig nog wel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *